Gå hjem-møde om offentlige selskaber

Arrangementet blev desværre aflyst

Gå hjem-møde om offentlige selskaber

Den 28. april 2022 kl. 18.00-20.30 inviterer Juridisk Forening i Aarhus til gå hjem-møde om offentlige selskaber. Mødet afholdes på:

Folkestedet, lokale 0.3, Carl Blochs Gade 28, 8000 Aarhus C

Tilmelding til senest den 14. april 2022.

Mødet sætter fokus på good governance i offentlige selskaber. Hvad sker der, når bestyrelsen og ledelsen ikke magter sin opgave?

Offentlige selskaber, herunder kommunalt ejede selskaber og lignende som fx forsyningsselskaber, er fra tid til anden i mediernes søgelys. Offentlige selskaber varetager i flere henseender væsentlige og vigtige opgaver for samfundet, herunder forsyningsopgaver, der er af stor betydning for os alle, fx levering af rent drikkevand eller håndtering af affald.

Der er i de senere år flere eksempler på, at medierne har gravet sager frem, hvor ledelsen i offentlige selskaber og lignende ikke nødvendigvis har værnet om selskabets interesse og/eller forbrugernes interesse.

Med afsæt i dette tema vil vores to oplægsholdere, der har stor erfaring inden for selskabsledelse, komme med eksempler på, hvad den gode bestyrelse skal være opmærksom på, og hvorledes det er at træde ind i en koncern, hvor der skal ske ændringer eller forandringer.

Kl. 18.00  Velkomst og introduktion til dagens program v/Jesper Bøge Pedersen

Kl. 18.05  Oplæg ved adm. direktør Lars Bonderup Bjørn (EWII) om ”Offentlige selskaber”, hvor det går godt og indimellem lidt ”for” godt

Kl. 18.35  Oplæg ved Jørgen Ulrik Jensen (Pluss Leadership) om ledelsen af de offentlige selskaber med fokus på sammenspillet mellem ledelsesorganerne

Kl. 19.00  Pause med let anretning, der kan medtages til siddepladser

Kl. 19.10  Dialog mellem Lars Bonderup Bjørn og Jørgen Ulrik Jensen med fokus på følgende temaer (ordstyrer: Jesper Bøge Pedersen)

♦  Forandringsledelse i en koncern, hvor der skal ske forandringer

♦  De rette ledelseskompetencer, og hvordan de sikres

♦  Den ideelle bestyrelsessammensætning, herunder eksterne kompetencer i bestyrelserne for offentlige selskaber

♦  Kompetencefordeling og samspil mellem direktion og bestyrelse

Kl. 20.15  Netværk og kaffe

Kl. 20.30  Tak for i aften

Oplægsholdere

Lars Bonderup Bjørn, CEO EWII A/S (Energi-koncern). Lars er uddannet cand.oecon fra Aarhus Universitet og ph.d. i strategi og ledelse fra Aarhus Universitet med længere ophold i Japan og Tyskland. Han har videreuddannelse ved bl.a. INSEAD, Frankrig, og IMD, Schweiz.

Jørgen Ulrik Jensen, partner og stifter Pluss Leadership A/S. Jørgen Ulrik er uddannet cand.merc. og har arbejdet dels som rådgiver inden for strategi-, organisations-, governance- og forretningsudvikling, dels som leder af forskellige rådgivningsvirksomheder.